Fraude en oplichting

Doordat het internet veel gebruikt wordt om goederen te kopen kan het zijn dat men te maken krijgt met een emails  waarvan je denkt dit klopt niet of dat je niet krijgt wat je hebt besteld.

Dan kun je het volgende doen…

Fraude

Fraude is een vorm van bedrog. Zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn. Vormen van fraude zijn onder meer babbeltrucs, identiteitsfraude en internetfraude.

In Nederland houden organisaties als de Inspectie SZW en de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) zich bezig met de bestrijding van fraude. Bent u slachtoffer van fraude? Of wilt u weten hoe u fraude voorkomt? Ga naar de site Fraudehelpdesk of bel met 088-786 7372 . Heeft u een valse e-mail gekregen, stuur deze door naar: valse-email@fraudehelpdesk.nl

Oplichting

Oplichting is een vorm van bedrog waarbij de dader een ander op listige wijze ontdoet van geld of waardevolle goederen. Oplichting kent allerlei vormen: iemand kan u op straat, of aan de deur aanspreken en verleiden tot een aankoop, of iemand probeert uw geld op slinkse wijze afhandig te maken. Internet heeft het risico voor oplichting vergroot.

Bijvoorbeeld: mensen die zich voordoen als uw bank en om uw inlogcodes vragen voor toegang tot uw rekening.

Bent u slachtoffer geworden van oplichting? Doe altijd aangifte!

Neem dan contact op met de politie via het telefoonnummer 0900-8844.

Of kijk op www.politie.nl (bij thema’s doorklikken, dan onder actuele thema’s Cybercrime klikken. Hier kan verder gezocht worden op fraude en oplichting)